Ω
In een wandeling door de turbinehal van de Electriciteitsfabriek, overkomt de kunst de bezoeker, zoals het leven de mens overkomt. Bij het eerste bezoek aan de oude turbinehal was het voor de makers meteen duidelijk dat het gebouw een spektakel is. In plaats van het naar de achtergrond te duwen met kunst, laten zij de kunstwerken versmelten met de ruimte.
Ω, Om, Ohm, Omega is een collectieve expositie die tot stand is gekomen met en door werk van Mark Bain, Thomas Bakker (een serie improvisaties tijdens de looptijd van de tentoonstelling), James Beckett met HSUHF & Natalia Domínguez Rangel, Sanford Biggers, Lennart De Neef (dit werk wordt in oktober geïnstalleerd), Timo Demollin, Diego Diez, Thea Djordjadze (dit werk wordt in oktober geïnstalleerd), Carlos Irijalba, Runa Islam (dit werk wordt in oktober geïnstalleerd), Gabriel Lester, Jill Magid, Sanja Medic, Mick la Rock, Leonard van Munster, Elena Narbutaitė, Karin Iturralde Nurnberg, Melik Ohanian, Antonis Pittas, Elisa van Joolen, Vincent Vulsma, Herwig Weiser, Marta Worner en Johan Zetterquist.
PUBLIEKSPROGRAMMA
Op vrijdagavond wordt er een divers publieksprogramma georganiseerd, met o.a. lezingen, film en dansperformances. Bekijk hier het programma.
TICKETS
Tickets zijn online verkrijgbaar, of tijdens openingstijden van de tentoonstelling aan de kassa. Let op, we werken met tijdslots. Als je zeker wilt zijn van een plekje, koop je ticket dan voorafgaand aan je bezoek online.
volwassen | €10
student / CJP / 65+ / Ooievaarspas | €8
6-18 jaar | €5
mindervaliden | €5 (begeleiders gratis)
0-6 jaar | gratis
Ω
De langste echo ter wereld duurt 112 seconden en is te horen in een ondergrondse brandstofopslagplaats in Schotland. Vanaf seconde 113 blijft de echo imaginair in je hoofd hangen, bedrieg-lijk, nooit helemaal weg, zachtjes klinkend, blijvend, achtervolgend. Iemand haalde eens een roman aan waarvan de verhaallijn 75 bladzijden voor het einde van het boek ophield. De resterende 75 bladzijden echoden het verhaal in gedetailleerde atmosferen, vochtigheid, kamertemperatuur, lichtval, wind, geluiden.
Er zijn eindeloos veel ongebruikte filmrollen die het moment vastleggen waarop de scène is afgelopen, de acteurs uit beeld zijn gestapt, maar de camera abuis is blijven staan om het verstrijken van de tijd vast te leggen. Er is een vervallen fabriek in Den Haag, waar een binnenmeer de eindeloze neerslag van de instortende hemel weerspiegelt, terwijl het opdroogt om slechts een spoor van glinsterend zout en een vage geur van ijzer achter te laten.